Bez kategorii

Jak ustalić stan zatrudnienia do PPK?

Stan zatrudnienia do PPK należy ustalić na podstawie stanu zatrudnienia na dzień 31 stycznia każdego roku. Do stanu zatrudnienia, od którego zależy termin objęcia danego pracodawcy przepisami ustawy o PPK, należy wliczyć wszystkie osoby spełniające – w dniu wskazanym w ustawie o PPK – definicję osoby zatrudnionej.

Skontaktuj się z naszym wirtualnym biurem, abyśmy mogli przedstawić Ci naszą ofertę i porozmawiać o Twoich potrzebach!

Definicja osoby zatrudnionej

Osoba zatrudniona to:

  • pracownik,
  • osoba wykonująca pracę na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło,
  • członek rady nadzorczej lub komisji rewizyjnej,
  • członek zarządu,
  • osoba prowadząca działalność gospodarczą w ramach stosunku pracy,
  • osoba świadcząca pracę na podstawie umowy o pracę nakładczą,
  • osoba świadcząca pracę w ramach kształcenia zawodowego lub przyuczenia,
  • osoba wykonująca pracę zarobkową w ramach prac interwencyjnych i robót publicznych,
  • osoba wykonująca pracę zarobkową w ramach robót publicznych,
  • osoba wykonująca pracę zarobkową w ramach zatrudnienia w młodzieżowych centrach karier.

Ustalanie stanu zatrudnienia

Stan zatrudnienia do PPK ustala się na podstawie danych, które pracodawca posiada na dzień 31 stycznia każdego roku. Do tych danych należą:

  • dane z akt osobowych pracowników,
  • dane z umów zlecenia i umów o dzieło,
  • dane z rejestru członków rad nadzorczych i komisji rewizyjnych,
  • dane z rejestru członków zarządów,
  • dane z umów o pracę nakładczą,
  • dane z umów o kształcenie zawodowe lub przyuczenie,
  • dane z umów o pracę w ramach prac interwencyjnych i robót publicznych,
  • dane z umów o roboty publiczne,
  • dane z umów o zatrudnienie w młodzieżowych centrach karier.

Przykład

Pracodawca zatrudnia 100 pracowników na podstawie umów o pracę, 20 osób na podstawie umów zlecenia i 10 osób na podstawie umów o dzieło. W dniu 31 stycznia 2023 roku pracodawca ma 130 osób zatrudnionych, które należy wliczyć do stanu zatrudnienia do PPK.

Termin zgłoszenia do PPK

Pracodawca ma obowiązek zgłosić pracownika do PPK nie później niż do 10 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym upłynęły 3 miesiące zatrudnienia tej osoby.

Przykład

Pracownik został zatrudniony 1 sierpnia 2023 roku. Pracodawca ma obowiązek zgłosić pracownika do PPK do 10 października 2023 roku.

Sprawdź naszą ofertę wirtualne biuro Kraków! 

Polecamy też zobaczyć strony Coworking Kraków.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *